szombat, január 02, 2016

A jó Jedi türelmes... és helyesen tud írni!

Azt hiszem, az egyik legrosszabb vonásom, hogy rettentő türelmetlen vagyok és mohó, mindent azonnal akarok, ez pedig sokszor meggondolatlanul meghozott, kevésbé jó döntésekhez vezet. Mint azt a 2016. január 1-jei posztomban leszögeztem, újévi fogadalmakat már csak dacból se teszek, mégis az egyik legfőbb célom, hogy egy sokkal megfontoltabb, higgadtabb személlyé sikerüljön válnom életem 25. évében.

Először egy újabb személyesebb hangvételű bejegyzést akartam összehozni, ámde őszintén szólva, elhúztam a nap végére az írást, és már fogalmam sincs, lényegében miről akartam hablatyolni a mai napon – úgyhogy ez a posztom meglehetősen övön alulinak fog sikerülni, és már előre a falba verem a fejem miatta, hogy ilyet fogok kiadni a kezemből...


No de mivel alapvetően leleményes embernek merem nevezni magam, most egy éles halálkanyarral áttérek január 1. kapcsán a helyesírásra, ami lényegében egy kivételes példa, hiszen láttam már sokféle írásmódot, és ha emlékeim nem csalnak, pár igazán nem hasonlított arra, ahogy a nagy szabály szerint azt írni kellene.

Bár a saját helyesírásom mindig is egész jónak volt mondható az iskolai pályafutásom során, most azért igencsak elbizonytalanodtam én is, amikor pár bekezdéssel fentebb le mertem gépelni azt a bűvös dátumot – és mint kiderült, ráérzésre jól írtam (Meg is könnyebültem, hogy valamit azért még tudok, juppijé!), azonban eléggé könnyen elbizonytalanodom, ezért inkább előhívtam legkedvesebb barátom, a Guglit, aminek a segítségével rábukkantam eme zseniális és legfőképpen érdekes oldalra.

A honlap értelme, hogy fogsz egy dátumot, szépen beállítod a „Dátum” alatt található kis naptáron, aztán alatta kilistázza az adott napra vonatkozó összes lehetséges – mindazonáltal helyes – írásmódot. 

Nyugodtan játszadozzatok vele, nekem nagyon tetszik, és szerintem rettentő jópofa kis ketyere, noha azért most felsorolok pár példát az év első napjával bemutatva, hogyan is ildomos lejegyezni minden hónap első napját.


  • január 1-je
  • január 1-jén
  • január 1-jei
  • január 1-ji
  • január 1-jétől
  • január 1-jéig

Végezetül pedig egy részlet ezzel kapcsolatban a Magyar helyesírás szabályai honlapról:


Az évet és a napot jelölő számjegyekhez a toldalékok pont nélkül, kötőjellel kapcsolódnak, például: az 1838-as árvíz; Magyarország 1514-ben; 1848. márc. 15-én; július 6-ig vagy 6-áig; 12-től vagy 12-étől; december 25-től január 27-ig. 
Az elseje, elsején, elsejéig stb. szóalakok számjegyes írása: 1. vagy 1-je, 1-én vagy 1-jén, 1-ig vagy 1-jéig stb. Az elseji vagy elsejei szóalak számjeggyel írva: 1-i vagy 1-ji vagy 1-jei.



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése